İslam dininde vücudun fıtratını ve şeklini bozan herşey yasaklanmıştır. dövme de bu hükümdedir. yalnız kalıcı dövme abdeste mani değilken, geçici dövme eğer su geçirmiyorsa abdeste manidir. hem gusül hem de namaz abdestinde sakıncalar doğurabilir:
Şüphesiz Allah'ın yarattığının değiştirilmesi, hem maddi alanda, hem de
fıtrat alanında gerçekleşebilir. Günümüzde, başta insan olmak üzere
canlı varlıklar üzerinde ve yeryüzünde doğal dengeyi bozucu her türlü
yıkıcı girişimi bu çerçevede değerlendirmek mümkündür. Nisâ Sûresinin
118 ve 119. âyetlerinde bu konudaki tehlikeye şöyle dikkat
çekilmektedir. "Allah o şeytana lânet etti ve o da, "Andolsun ki senin
kullarından elbette belirli bir pay alacağım" dedi". "Onları mutlaka
saptıracağım, mutlaka onları kuruntulara sokacağım ve onlara emredeceğim
de (putlara adak için) hayvanların kulaklarını yaracaklar. Yine onlara
emredeceğim de Allah'ın yarattığını değiştirecekler. "Kim Allah'ı
bırakıp da şeytanı dost edinirse şüphesiz o, apaçık bir hüsrana
düşmüştür." Dövme konusu da fıtrata müdâheledir.
Vücuda iğneler batırılıp, açılan deliklere boyalı maddeler konularak
yapılan dövme, eski çağlardan beri yapılan bir cahiliye adeti olup,
sağlık açısından zararlı olduğu gibi, dinen de yasaklanmıştır. Nitekim
Hz. Peygamber, insanın doğal yapısında değişiklikler yapılmasını hoş
görmemiş, dövmeyi yapan ve yaptırana da Allah'ın rahmet etmeyeceğini
bildirmiştir. (bkz. Buhârî, "Libas", 87).
Dövme
yaptırmak yasaklanmış olmakla birlikte, deri üzerinde suyun alta ulaşmasına
engel olacak bir tabaka oluşturmadığı için gusül ve abdeste engel değildir (İbn
Abidin, Reddü’l-muhtar, Beyrut, 1421/2000, I, 330).
1) Abdullah
ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle
dedi:
“Rasulullah
(Sallallahu
Aleyhi ve Sellem):
‘...Dövme
yapan ve dövme yaptırmak isteyen kadınlara Allah lanet etsin’
buyurdu.”
Buhari
594, Müslim 2124/119
2) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu
Anhuma) şöyle
dedi:
“Allah
(vücuduna) dövme yapan ve kendisine dövme yapılmasını isteyen kadınlara lanet
etsin. Bana ne oluyor ki, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in lanet ettiği kimselere lanet etmeyeyim! Bu Allah’ın
Kitabında da vardır. Allah (Azze ve
Celle) şöyle buyuruyor:
“Rasul size ne verdi ise onu
alınız, size neyi yasak etti ise ondan sakının.” Haşr
7
Buhari
5945, Müslim 2125/120
3) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah
(Sallallahu
Aleyhi ve Sellem):
‘Peruk
takana ve taktırana, vücuduna dövme yapana ve yaptırana Allah lânet etsin!’
buyurdu.”
Buhari, Müslim, Neseî
4) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu
Anhuma) şöyle
dedi:
“Rasulullah
(Sallallahu
Aleyhi ve Sellem):
‘Peruk
takan ve taktıran, kaşlarını alan ve aldıran vücuduna dövme yapan ve yaptıran
lânetlenmiştir!’ buyurdu.”
Ebu Davud
5) Abdullah ibni Mesud (Radıyallahu
Anhuma) şöyle dedi:
“Allah dövme yapan, dövme yaptıran,
yüzündeki tüyleri aldıran, güzellik için dişlerinin arasını seyrekleştiren ve
Allah’ın yarattığını değiştiren kadınlara lanet etti.
Buhari
6) Ebu
Cuhayfe (Radıyallahu Anh)
hacamatcı (kan alıcı) bir köle satın almıştı.
“Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) hacamat ücretinden, köpek
bedelinden, zina kazancından nehyetti. Ve faiz yiyene, faiz yedirene, dövme
yapana, dövme yaptırana, resim yapana lanet etti, dedi.”
Buhari 5963
7-) “Resulullah sallallahu aleyhi ve
selem faiz yiyeni, yedireni, ona şahitlik edenleri, onu yazanı; dövme yapanı,
güzelleşmek için dövme yaptıranı, sadakaya mani olanı, hulle* yapanı ve hulle
yaptırmak isteyeni lanetledi.” (Buhârî, Libâs, 82-87; Müslim, Libâs,
119)
Önceden dövme yaptıran kişi sonradan pişman olur ve yaptırdığı dövmeyi
vücudundan kazımak isterse yapılması gereken şudur: Eğer vücuda zarar
vermezse, dövmenin operasyonla vücuttan giderilmesi gerekir. Operasyon
vücuda zarar verirse ve operasyondan sonra vücutta çirkin bir görüntü
kalacaksa, dövmenin kazıttırılması gerekmez. Bununla birlikte yapılan
dövme gusul ve abdeste engel olmaz. Ancak ilgili kişinin tövbe-istiğfar
etmesi gerekir.
HALİT SARI